Derfor skal du have en marketing-rutine (og sådan kommer du i gang)
Markedsføring er som at svinge vejen forbi fitness-centeret...
... det virker kun, hvis du gør det regelmæssigt.
Det kan måske gøre dig lettere frustreret, hvis du – som mange andre – føler, at marketing allerede er en uoverskuelig opgave i din virksomhed.
Men den er altså god nok...
Din virksomheds succes kræver, at du arbejder kontinuerligt med at synliggøre og ja, markedsføre, alt det gode, du har at tilbyde.
Det vidste du nok godt i forvejen.
Men hvordan får du det gjort? Hvordan giver du dine budskaber vinger, så du kan skabe en forretning, du kan leve af?
Mød din nye bedste ven: En god marketing-rutine.
Ikke alene gør en god marketing-rutine arbejdet med din markedsføring mere overkommeligt, det giver også resultater – både på kort og lang sigt.
Hvis du som selvstændig eller lille virksomhed ofte springer fra den ene marketingopgave til den næste, alt efter hvor det brænder mest på, så mangler du sandsynligvis en rutine.
Lige her får du 4 tips til, hvordan du kan skyde en marketing-rutine i gang og holde dampen oppe.
Hvorfor overhovedet sætte din markedsføring i system?
Marketing er ikke noget, der bare “sker”. Det kræver konsistens og planlægning at nå dine kunder på de rigtige tidspunkter og steder.
Uden en rutine risikerer du:
– At dine marketingindsatser bliver tilfældige og ineffektive.
– At spilde tid på at opfinde den dybe tallerken hver gang.
– At miste overblikket over, hvad der virker (og hvad der ikke gør).
En marketing-rutine handler om at skabe system i kaos og sikre, at du får maksimalt udbytte af din indsats.
4 tips til at skyde din marketing-rutine i gang
1. Start småt
Du behøver ikke sigte efter at blive en marketing-guru natten over.
Start i stedet med at sætte en række små, konkrete mål som f.eks:
- “Jeg vil udsende et nyhedsbrev hver tredje uge.”
- “Jeg vil poste på sociale medier 2 gange om ugen.”
- “Jeg vil få skrevet 3 blogindlæg i løbet af de næste 3 måneder.”
Det vigtigste er, at dine mål er realistiske. Hellere gøre lidt, men konsekvent, end at gabe over for meget og ende med at give op.
2. Lav en plan
En marketingplan lyder måske omfattende og skræmmende, men det behøver det ikke være.
Brug en simpel tjekliste eller kalender til at holde styr på, hvad du skal gøre hvornår, f.eks:
- Mandag: Planlæg ugens opslag på sociale medier.
- Onsdag: Skriv og sæt nyhedsbrev til udsendelse.
- Fredag: Gennemgå ugens resultater og juster planen.
Keep it simple, og juster planen, efterhånden som du får erfaring.
3. Få hjælp med relevante værktøjer
Der findes masser af værktøjer, der kan hjælpe dig med de mere trivielle eller tidskrævende opgaver.
Du kan f.eks:
- Planlægge opslag på sociale medier med hjælp fra f.eks. Meta Business Suite eller Hootsuite.
- Sætte automatiske email-flows op i dit email marketing system.
- Bruge skabeloner til dine blogindlæg eller de visuelle elementer af din markedsføring.
- Få sparring på idéer, indhold, visuals etc. ved hjælp af ChatGPT ell. lign.
Hjælp fra de rette værktøjer kræver, at du bruger tid på at lære dem at kende. Den tid er dog hurtigt vundet tilbage, når du bruger dem i praksis – og så sikrer du, at din marketing kører på skinner, selv når du har travlt.
4. Hold fast i rutinen
En rutine bliver kun en rutine, hvis du rent faktisk holder fast i den.
Derfor er det vigtigt, at du prioriterer den, f.eks. ved at sætte faste tidspunkter af i din kalender til marketing.
Du kan også finde en marketing-buddy – en kollega, ven eller mentor, der kan holde dig ansvarlig.
Husk: Konsistens slår perfektion. Så hellere nå en smule end slet ikke at komme nogle vegne. Det gavner både din motivation og din virksomhed.
Er du klar til at kickstarte din effektive marketing-rutine?
Så har jeg godt nyt til dig!
Jeg har udviklet et online kursus, der lærer dig at få styr på din markedsføring på under 5 timer om ugen.
For nej. Markedsføring skal ikke være en stressfaktor. Det skal være en rutine, der skaber ro og resultater.
Med en god plan kan du gøre mere på mindre tid – og få overskuddet tilbage.
Vink farvel til tilfældige indsatser og sig i stedet goddag til en mere effektiv og stressfri tilgang til at nå dine kunder.
Hej, mit navn er Matilde
Jeg er freelancer med en passion for at hjælpe virksomheder med at arbejde strategisk og struktureret med digital markedsføring. Gennem årene har jeg været fyrtårnet for mange virksomheder, så de har undgået at spilde tid og penge på online marketing, der ikke fører nogle vegne.
Her på bloggen finder du tips til dig, der ønsker at skabe mere retning og fokus i din virksomhed. Det er også her, du kan læse mere om mit sejleventyr i Middelhavet, som fandt sted fra juni til oktober 2024.
Må du gå herfra klogere, beriget, mere inspireret – eller bare med et smil på læben. Del gerne dit input med mig i kommentarfeltet nedenfor. Jeg vil elske at høre fra dig!
0 kommentarer
Skriv en kommentar
Log ind eller tilmeld dig som bruger for at skrive en kommentar